Sunday 11 August 2013

You write that people should “buy experiences.” Why do you say that?

Photo: संत-महिमा-११-

संत की दया

उन महात्माओं में कठोरता, वैर और द्वेष का तो नाम ही नहीं रहता | वे इतने दयालु होते है की दुसरे के दुःख को देख कर उनका ह्रदय पिघल जाता है | वे दुसरे के हित को ही अपना हित समझते है | उन पुरुषों में विसुद्ध दया होती है | जो दया, कायरता, ममता, लज्जा, स्वार्थ और भय आदि के कारण की जाति है, वह शुद्ध नहीं है | जैसे भगवान की अहेतुकी दया समस्त जीवों पर है इसी प्रकार महापुरुषों की अहेतु दया सब पर होती है | उनकी कोई कितनी ही बुराई क्यों न करे, बदला लेने की इच्छा तो उनके ह्रदय में होती ही नहीं | कही बदला लेने की-सी क्रिया देखि जाती है, तो वह भी उसके दुर्गुणों को हटाकर उसे विसुद्ध करने के लिए ही होती है | इस क्रिया में उनकी दया छिपी रहती है | जैसे माता-पिता गुरुजन, बच्चे के सुधार के लिए स्नेहपूर्ण ह्रदय से उसे दण्ड देते है इसी प्रकार संतों में भी कभी-कभी क्रिया होती है, परन्तु इसमें भी परम हित भरा रहता है | वे संत करुणा के भण्डार होते है | जो कोई उनके समीप जाता है, वह मानो दया के सागर में गोते लगाता है | उन पुरुष के दर्शन, भाषण, स्पर्श और चिन्तन में भी मनुष्य उनके दयाभाव को देखकर मुग्ध हो जाता है |

वे जिस मार्ग पर निकल पडते है, मेघ की ज्यो दया की वर्षा करते हुए ही निकलते है | मेघ सब समय और सब जगह नहीं बरसता, परन्तु सन्त तो सदा सर्वत्र बरसते ही रहते है | 

Om Namah Shivay.

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Q : You write that people should “buy experiences.” Why do you say that?

Guruji : When we ask people to list all of their expenses in a given month, and then categorize them, it is always striking how much of their budget goes toward buying what we call—using the scientific term—stuff. Gadgets, music, books, lattes, and so on. As it turns out, buying stuff is not bad for our happiness—buying coffees and cars and even houses don’t make us unhappy—but stuff also doesn’t make us any happier.

Buying experiences, in comparison, does seem to create more happiness for every dollar spent. Why? Consider the difference between buying a TV and buying a vacation. TV is great, sure, but the experience of watching TV pales in comparison to the experience of going to a special meal once a week with a partner or friend. A Rs.40,000 high-end TV may seem like a great purchase, but taking that chunk of cash and devoting it to buying experiences (say, 40 wonderful meals that cost Rs.1000/- each) creates much more happiness. And what’s more, we watch TV alone, but we eat dinner with others. The increase in social interaction—a key predictor of people’s happiness—means that experiences generally offer greater happiness bang for the buck than material goods.

Om Namah Shivay.

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