Friday 1 August 2014

Why Did God Create the World? Part 7

Photo: तपस्या का फल

भगवान शंकर को पति के रूप में पाने हेतु माता-पार्वती कठोर तपस्या कर रही थी। उनकी तपस्या पूर्णता की ओर थी। एक समय वह भगवान के चिंतन में ध्यान मग्न बैठी थी। उसी समय उन्हें एक बालक के डुबने की चीख सुनाई दी। माता तुरंत उठकर वहां पहुंची। उन्होंने देखा एक मगरमच्छ बालक को पानी के भीतर खींच रहा है। बालक अपनी जान बचाने के लिए प्रयास कर रहा है, तथा मगरमच्छ उसे आहार बनाने का। करुणामयी मां को बालक पर दया आ गई। उन्होंने मगरमच्छ से निवेदन किया कि बालक को छोड़ दीजिए इसे आहार न बनाएं। मगरमच्छ बोला माता यह मेरा आहार है मुझे हर छठे दिन उदर पूर्ति हेतु जो पहले मिलता है, उसे मेरा आहार ब्रह्मा ने निश्चित किया है। माता ने फिर कहा आप इसे छोड़ दे इसके बदले मैं अपनी तपस्या का फल दुंगी। ग्राह ने कहा ठीक है। माता ने उसी समय संकल्प कर अपनी पूरी तपस्या का पुण्य फल उस ग्राह को दे दिया। ग्राह तपस्या के फल को प्राप्त कर सूर्य की भांति चमक उठा। उसकी बुद्धि भी शुद्ध हो गई। उसने कहां माता आप अपना पुण्य वापस ले लें। मैं इस बालक को यू हीं छोड़ दुंगा। माता ने मना कर दिया तथा बालक को गोद में लेकर ममतामयी माता दुलारने लगी। बालक को सुरक्षित लौटाकर, माता ने अपने स्थान पर वापस आकर तप शुरु कर दिया। भगवान शिव तुरंत ही वहां प्रकट हो गए, और बोले पार्वती अब तुम्हें तप करने की आवश्यकता नहीं है। हर प्राणी में मेरा ही वास है, तुमने उस ग्राह को तप का फल दिया वह मुझे ही प्राप्त हुआ। अत: तुम्हारा तप फल अनंत गुना हो गया। तुमने करुणावश द्रवित होकर किसी प्राणी की रक्षा की अत: मैं तुम पर प्रसन्न हूं तथा तुम्हें पत्नी रूप में स्वीकार करता हूं। कथा का शारांश यही है कि जो परहित की कामना करता है। उस पर परमात्मा की असीम कृपा होती है। जो व्यक्ति असहायों की सहायता, दयालु प्रेमी करुणाकारी होता है। ईश्वर उसको स्वीकार करते हैं। यह कथा ब्रह्मपुराण में उल्लेखित है।

Om Namah Shivay

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Why Did God Create the World?

Part 7

Objects of the world have two causes - the material cause (upadana karana) and the efficient or intelligent cause (nimitta karana). The material cause pervades the object whereas the efficient cause remains separate from it. The clay is the material cause, which pervades the clay pot. The potter is the efficient cause, the intelligent being who remains independent of the pot. Is God the material cause, the efficient cause or both? God is inert, or like some law of nature, for those who think He is only the material cause. God is like a Father in Heaven, someone far away, overlooking the world for those who think He is only the efficient cause.

We understand that in case of a finite object the material and the efficient causes are different. But for the infinite world, the cause has to be one alone. God Himself manifests as the world. He creates the world out of Himself. He therefore pervades the entire creation and governs it as well; being changeless He does not undergo any intrinsic change to become the world. He is therefore the single efficient- material- unchanging cause (abhiman-nimitta-upadan-vivarta karana) of the world.

“Why does He manifest as the world?” God is infinite and complete. He has no desires to be fulfilled. We as the finite individuals have innumerable desires to be fulfilled. God made this world as a field where we can exhaust our inherent tendencies (vasanas). But as we fulfill our desires we create many more. We thus start the chain of action (karma) and result (Karmaphala), which keeps the cycle of birth and death (janma marana chakra) and of creation-destruction going on. This is therefore not our first birth nor is this the first creation. Instead of asking, which was the first birth or first creation; we should try and end this cycle. Realizing the Truth behind the world and oneself, one is free from the finitude. Knowing oneself to be the Pure being, there is no more becoming.

Since this world is made for us, let us use it to know the Truth. May His purpose behind creating this world be fulfilled.

In conclusion let us pray to God/Truth within us to guide us in life, give it meaning and purpose and resolve all our doubts.

Om Namah Shivay

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